Svar på tal

evelina om En tanke kring bett..:
Jag, som är så anti "horsemanship" en tjej kan komma, anser dock att det bara förstör hästen att låta bli att rida. Som du säkert vet behöver en häst allsidig och mycket motion, och för att må bra i samhället vi har idag behöver de muskler dessutom, vilket de what so ever iiiinte får av den här förbannade NH-skiten. ;)

Jag accepterar att du gillar NH, men jag anser också att ni har missat en del poänger i hästarnas liv. TRickträning är inte att hästen litar på människan, det tränar man bäst i stallet med en ryktborste. Och hästar gör mer eller mindre allt för godis, jag skulle kunna få min häst att dansa salsa om han bara visste att han fick käk som belöning. ;)

Och till bettdiskussionen: Skarpa bett är så jävla ohumant, men vanliga hederliga bett ser jag la inget fel med, om handen är snäll.

Dock måste jag fråga: Varför väljer ni en jävligt obekväm grimma, när det finns mjuka grimmor? :)


Svar:

Nu är det så att ja tror inte detta var riktat mot mig? Men jag svarar ändå eftersom jag tar åt mig av det du, och ni alla skriver till oss.

Jag repsekterar till 110% att du är imot horsemanship, men då vill jag fråga, Hur hanterar du din häst? Utan horsemanship så är den ända kontakten du ska ha med hästen och samtidigt få ridning gjord att du får hästen iordninggjord av någon annan o sen rider du o lämnar ifrån dig den. Horsemanship är allt du gör med hästen, borstar, klappar, sitter o tittar på den i hagen, sadlar. Skillnaden är att Natural Horsemanship o Zober Horsemanship är uttänkt så att man vill förstå sig på hästen och låta hästen få ett så rättvist liv som möjligt utan att försummas.

Så jag tycker inte att någon kan säga att man är "Anti horsemanship" för det är omöjligt om du har häst. Men absolut förstår jag att du inte vill fokusera på det som vi gör.

Och en häst som inte rids kan muskla på sig likamycket som en som är i full träning.
Faktiskt så föredrar jag att träna fram muskler fårn marken genom tömkörning, ut o klättra i backar när man går brevid, träna formgivning utan linor osv på volt, skänkelvikning från marken, hoppning löst osv. det är underbart o precis lika effektivt!
Och återigen, vad det gäller bett så är ja absolut inte anti "skarpa bett" (dåligt namn) och samma sak gäller vanliga tränsbett. En epgrimma är inte på någotvis mer obekväm än en vanlig grimma, den utgör en funktion utöver vad den vanliga grimman gör = Ett tryck i nacken när man tar i den som är mer koncentrerat än i en vanlig grimma. Och enligt mig så tycker jag inte att irritation är ett dåligt medel att använda sig av, hsten tar ingen fysisk eller psykisk skada utav det, för hästen förstår tillslut syftet med det :) det var mina tankar!



/Sara

Kommentarer
Postat av: Emma

Bra svar tycker jag :))

Får jag fråga var Zober horsemanship är? Har aldrig hört talas om det innan :)

2011-05-07 @ 12:43:13
URL: http://armonios.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0